Am privit de foarte multe ori acest aspect. Acest ceva care înconjoară totul - randamentul.
Pentru mine, este cel mai important aspect pe care-l iau în calcul atunci cand întreprind orice: fie că e vorba de o idee, un mic text, un scenariu sau proiecte mai mari cum is filmele, apoi jobul sau plantatul semințelor, o carte citită - pentru mine totul înseamnă randament.
Dar nu a fost niciodată vorba doar despre mine - sunt toți acesti oameni din jurul nostru care au nevoie de îndrumare, ajutor. Toți au nevoie să îmi înțeleagă mesajul, idea, să se înțeleagă pe ei însisi. Nucleul acestui tot este randamentul. Nu perfecțiunea dar randamentul.
În inceperea proiectelor mele de film priveam adesea spre oameni și prima mea întrebare avea legatura cu modul în care să-i ajut în a da randament. Și aveam omeni implicați în proiect, oameni care nu mai călcaseră niciodată pe un platou de filmare. Aveam să-i pregatesc teoretic, psihologic si filosofic pentru ceea ce urma sa vină. Avem un plan dar planul era mereu schimbat in functie de persoana de se afla in fața mea și mai mult decît atat, de starea pe care o aveam, stare influențată atmosferă, relația de exista acolo pe loc între mine si viitorul colaborator.
Erau clipe frumoase deoarece oamenii pe care-i alegeam pentru întalnire întru pregătire cinematografica erau citiți inca din prima secunda petrecut cu el/ea la telefon astfel că la întîlnire, din punctul meu de vedere, relația de prietenie era deja avansată, urmînd ca cea profesională să fie construită pe teorie de team building discursional unde atitudinea pozitivă, înțelegerea reciprocă, psihologică au reprezentat baza.
Dar cum reusim să construim randament în cei din jurul nostru pînă la urmă? Cum îi putem ajuta să ajungă în stadiu de randament? Am să studiez aici situatia dintr-un magazin hipermarket, să zicem, îmbinînd marketingul cu team buildingul. Dacă magazinul se axează pe dorințele clientului departamentul de marketing există pentru a sublinia acest aspect și a-l aduce în atenția clientului. Dacă cel mai important aspect privind activitatea departamentului de marketing este acela de a sublinia importanța clientului pentru companie și a scoate în evidentă asta, pentru departamentul central, direcțiunea, activitatea cea mai importantă e aceea de a ajuta intreg staful întru a-și direcționa atenția spre necesitatațile clientului. Dacă acest aspect este indeplinit atunci rezultatul se numește unul cu randament. Ceea ce face dificila poziția de director este modalitatea de a ajunge la randament. Atat el cat si staful său. Degeaba scrie mare pe afis la intrarea în magazin >atenția noastră ești tu< dacă angajatul care se ocupă de curătenie trece pe langă bătrînica de are nevoie de ajutor ca pe lîngă stîlp. Acesta se numește non-randamentul directorului cît și al angajatului.
Randamentul este oxigenul unei companii. El trebuie respirat de absolut toți cei existenți. Fără atmosfera propice, nu poate exista oxigen. Deci, un alt aspect important întru existența randamentului este atmosfera. Mîncătoria este rugina atmosferei deci al randamentului. Unde oamenii nu se simt bine să lucreze, acolo nu există randament. Randamentul este simulat iar treaba merge cumva de la sine și nu întru progres, acela care reusește să acopere greșelile. Pentru că există greșeli. Ele se fac inevitabil. Iar acestea au nevoie să dispară pe atît de repede pe cît au apărut, și nu prin a le băga sub preș, dar prin a le repara prin acest progres provocat de randamentul continuu si susținut. Atmosfera este esențială. Ea e construită de toti cei implicați și un singur element, doar un singur element poate provoca o reactie in lanț ce poate ajunge foarte greu de stapanit.
Așa că treaba directorului nu e aceea de a da tascuri sau a verifica dacă acestea-s îndeplinite însă e aceea, foarte dificilă, de a construi atmosfera propice. Oamenii fac ceea ce trebuie atunci cînd se simt bine și nu atunci cînd sunt obligați sau mai rău, forțați.
Și cum cinemaul înseamnă atmosferă, oxigenul acestuia rămîne... artă prin randament spiritual.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu